📈 "اصل پیتر چیست؟"



📝 شاید شنیده باشید شاید هم نه .

❗️ ولی بدانید که افراد تا حدی ارتقا پیدا می کنند و رشد می یابند که به "حد بی کفایتی" برسند.

❇️ "اصل پیتر یا اصل حد بی کفایتی "

به مدیران و کارکنانی اشاره می کند که در شغل خود دارند دست و پا می زنند و دیگر نمی توانند گامی به جلو بردارند. یعنی به بی کفایتی رسیده اند.
یکی از مهارتهای مدیران ارشد این است که حواسشان به کارکنانشان باشد تا انها را به حد بی کفایتی نرسانند. یعنی به حدی افراد را باد نکنند که دیگر بازدهی نداشته باشند و با یک فشار کوچک بترکند.
مدیران هوشمند افراد را همیشه در جایگاه قبل از حد بی کفایتی نگه میدارند . یعنی قبل از اصل پیتر تا نه نیرو از دست رود و تخریب شود و نه سازمان افراد بی انگیزه و نابهره ور در خود داشته باشد.
خاطرم هست روزی به مدیری گفتم چرا فلانی را به سمت سرپرستی ارتقا نمیدهی به نظرم خیلی کارشناس توانمندی است و او جواب جالبی به من داد. وی گفت :
من یک کارشناس خیلی خوب دارم که اگر او را سرپرست کنم دیگر نه یک سرپرست شایسته خواهم داشت و هم دیگر آن کارشناس خبره را نخواهم داشت.

🔸 حواسمان به پیتر و اصلش باشد تا اصلیت انسانها را زیر سوال نبریم و تخریبشان نکنیم و بی کفایتشان نکنیم.