استراتژی صرفه‌جویی آب،برق وگازدرلوازم خانه

استراتژی صرفه‌جویی

آب، برق و گاز

در لوازم خانه

 

 

 

 

 

با این نکات صرفه‌جویی یاد بگیرید چگونه پول‌هایتان را ذخیره و هزینه‌های قبض مصرف آب، برق و گاز در استفاده از لوازم خانگی مانند پکیج، ماشین ظرفشویی، اجاق گاز، یخچال و ماشین لباسشویی را کم کنید. اگر به لوازم خانگی‌تان دقت کنید، صرفه‌جویی انرژی در خانه ممکن است. آستین‌ها را بالا زده و به این توصیه‌های صرفه‌جویی انرژی نگاهی بیاندازید.

صرفه جویی در پکیج

حدود ۱۸٪ هزینه‌های خانوار برای گرم کردن آب صرف می‌شود.

در اینجا راه‌های صرفه‌جویی هزینه‌های پکیج و آبگرم‌کن را توضیح می‌دهیم.

وقتی می‌خواهید آبگرم‌کن یا پکیج قدیمی را عوض کنید، روی سیستم‌های با بهروری بالا سرمایه‌گذاری کنید. درجه آب را روی بیشتر از ۵۰ درجه سانتی‌گراد قرار ندهید. دمای از پیش تنظیم شده‌ی بیشتر پکیج‌ها ۶۰ درجه سانتی‌گراد است. لوله‌ها آب بخصوص آن‌هایی از پکیج خارج می‌شوند را عایق‌بندی کنید. عایق‌بندی هدررفت انرژی هنگامی که آب گرم در لوله‌ها جریان دارد را کاهش می‌دهد.

نکته‌ی دیگر، عایق‌بندی خود خانه است. امروزه مصالح ساختمانی جدید با ویژگی‌هایی مانند عایق بودن در مقابل سرما و گرما وجود دارد. ممکن است هزینه‌های ساخت بالا بروند ولی در درازمدت با کاهش هزینه‌ها و بهبود آسایش، این سرمایه‌گذاری بازخواهد گشت.

صرفه جویی مصرف آب

شما می‌توانید در هزینه‌های گرم کردن آب و مصرف آب با کمی تغییر ذهنیت صرفه‌جویی کنید. الگوی مصرف‌تان را تغییر دهید، برای مثال، با کاهش مدت زمان حمام کردن، و نصب دوش‌های با جریان کمتر. یا وقتی که زیر دوش آب گرم نیستید می‌توانید آن را ببندید.

چند نکته صرفه‌جویی آب

شیر آب را فقط برای ماشین لباسشویی و ماشین ظرفشویی کاملاً باز کنید.

از برنامه‌های طولانی در لوازم خانگی کمتر استفاده کنید که آب بیشتری مصرف می‌شود. برنامه‌های کوتاه از نظر زمان را انتخاب کنید، اما این برنامه را امتحان کنید که مطمئن شوید ظرف‌ها یا لباس‌ها به خوبی برنامه‌ی عادی تمیز می شوند.

 

نکات صرفه جویی آشپزخانه

ماشین ظرفشویی، یخچال، اجاق گاز، این‌ها لوازمی هستند که افراد در آشپزخانه استفاده می‌کنند و می‌توانند هزینه‌ها قبض زیادی را داشته باشند تا زمانی که بدانید چگونه می‌توانید در آن‌ها صرفه‌جویی کنید.

  • حتماً دفترچه راهنمای ماشین ظرفشویی را بخوانید و مطئن شوید که دما را روی حداقل که معمولاً ۵۰ درجه است تنظیم شده باشد.
  • قبل از گذاشتن ظرفها در ماشین ظرفشویی، باقیمانده غذا را از ظروف پاک با یک دستمال کاغذی یا پارچه‌ایی تمیز کنید، ظروف را زیر آب نگیرید. در این حالت می‌توانید از برنامه کوتاه ماشین ظرفشویی استفاده کنید. البته ظرف‌ها را قبل از گذاشتن در ماشین ظرف به طور کامل تمیز نکنید که این کار باعث آسیب رسیدن به خود ماشین ظرفشویی می‌شود.
  • از برنامه‌های خیس کردن یا پیش-شستشوی ماشین ظرفشویی استفاده نکنید.
  • وقتی ماشین ظرفشویی به مرحله‌ی خشک کردن رسید، آنرا خاموش و در را کمی باز بگذارید تا با هوای خشک گرم شود. ماشین ظرفشویی بیشترین برق را هنگام خشک کردن ظروف در المنت‌های گرمایی مصرف می‌کند.
  • از تنظیمات ایده‌آل یخچال برای کاهش مصرف برق استفاده کنید. دمای مناسب فریزر ۱۸ درجه‌ زیر صفر و برای یخچال ۵ درجه بالای صفر است. اگر یخچال شما نمایشگر دما ندارد از یک دماسنج برای اندازه‌گیری و تنظیم صحیح دما استفاده کنید.
  • لاستیک‌های در یخچال را هرچندوقت یک بار بررسی کنید. نشتی هوا مصرف انرژی را بالا می‌برد.
  • در استفاده از اجاق دقت کنید که از چه اندازه قابله یا تابه‌ای روی کدام شعله باید استفاده کنید. شعله‌های کوچکتر مناسب‌ترین هستند. برای قابله یا تابه‌های خیلی بزرگ از شعله بزرگ استفاده کنید.
  • بیشترین مصرف گاز در خانوارها مربوط به پخت و پز است. هنگام پخت غذاهای آبکی مانند سوپ، بعد از به جوش آمدن آب باید شعله‌ی اجاق گاز را روی حداقل تنظیم کرد. همین‌طور به مدت زمان پخت را کاهش دهید زیرا زیاد پخت شدن به معنای از دست رفتن مواد مغذی بیشتری از غذا است.
  • برای گرم کردن غذا از فر برقی استفاده کنید که انرژی کمتری نسبت به اجاق استفاده می‌شود.
  • به طور مرتب اجاق گاز و سرشعله‌ها تمیز کنید تا شعله‌ها به طور مؤثر کار کنند.

 

استراتژی های کاهش مصرف انرژی در لباسشویی

با این استراتژی‌ها هزینه‌های شستن لباس‌ها با ماشین لباسشویی را کم کنید.

  • تا می‌توانید از هوای آزاد و آویزان کردن برای خشک کردن لباس‌ها استفاده کنید.
  • اگر لباس‌هایی که باید شسته شوند کم هستند، دقت کنید که تنظیمات متناسب با میزان لباس‌ها را انتخاب کنید.
  • اگر از ماشین خشک‌کن استفاده می‌کنید بعد از هر بار استفاده پرز‌ها را تمیز کنید. اگر پرزگیرها تمیز باشند هوای خیلی راحت‌تر در خشک‌کن می‌چرخد و زمان خشک کردن پایین می‌آید.

با این نکات صرفه‌جویی انرژی، می‌توانید درآمدتان را صرف قبض‌های آب، برق و گاز نکنید. وقتی شما و اعضاء خانواده‌تان راه‌های صرفه‌جویی را یاد بگیرند و از آن‌ها استفاده کنند به غیر منافع مالی که برایتان خواهد داشت، به عنوان انسان در حفظ منابع طبیعی و محیط زیست شما هم نقشی خواهد داشت. همان‌طور که می‌دانیم در حال حاضر مشکلاتی در زمینه آب و انرژی وجود دارد.

شما از چه روش‌های صرفه‌جویی انرژی در خانه‌تان استفاده می‌کنید؟ با گذاشتن دیدگاه ما و دیگران را با روش‌های صرفه‌جویی خود آشنا کنید

این نوشته pdf  فایل

دریافت
عنوان: راه های صرفه جویی در مصرف انرژی
حجم: 683 کیلوبایت
توضیحات: مدیریت صرفه جویی در مصرف انرژی