مزایاى اقتصادى تاسیسات تهویه مطبوع GHP از دیدگاه ملى


     صرفه جویى انرژى:

 پروسه تولید انرژى الکتریکى در نیروگاه ها با استفاده از سوخت هاى فسیلى، از جمله گاز طبیعى و سپس انتقال آن به محل مصرف، توام با اتلاف فراوان انرژى مى باشد؛ به طورى که عملا راندمان نیروگاه ها در حدود 30 درصد و در خوشبینانه ترین حالت، راندمان انتقال برق 80 درصد است و لذا راندمان نهایى در ورودى دستگاه مصرف کننده، تقریبا به 25 درصد کاهش مى یابد. درسیستم هاى GHP به دلیل استفاده مستقیم از گاز طبیعى و حذف پروسه تبدیل سوخت به انرژی الکتریکى در نیروگاه و همچنین حذف مسیر انتقال انرژی الکتریکى و با توجه به اینکه در این سیستم تا 94 درصد صرفه جویى در مصرف برق نسبت به سیستم هاى الکتریکال وجود دارد، عملا اتلاف انرژى از این بابت بسیار ناچیز مى باشد. با توجه به اینکه در سیستم GHP کمتر از 5 متر مکعب گاز و حدود 2 کیلو وات برق در ساعت جهت تولید حدود 22 تن تبرید مصرف مى شود، بدون هیچگونه تردیدى این سیستم در گروه سیستم هاى بهینه مصرف انرژى قرار مى گیرد.

» بر اساس گفته معاونت محترم اقتصادى و برنامه ریزى وزارت نیرو در آبان ماه سال 92 ، هزینه تمام شده تولید، انتقال و عرضه برق به میزان 3400 ریال به ازاى هر کیلو وات ساعت است که »هم اکنون در مجموع حدود یک هفتم قیمت تمام شده آب و برق توسط مردم پرداخت مى شود و این رقم اختلاف فاحشى با قیمت تمام شده تولید، انتقال و عرضه دارد. « بنابراین هر کیلووات صرفه جویى در مصرف برق معادل حدود 2900 ریال صرفه جویى در اقتصاد کلان ملى دارد.  بر اساس مقایسه میزان مصرف برق، استفاده از  GHP براى سرمایش و گرمایش نسبت به سیستم هاى برقى، به ازاى هر یک ساعت کارکرد حدود  70000 ریال به نفع اقتصاد ملى خواهد بود که اگر این عدد را در تعداد دستگاه هاى مورد نیاز براى گرمایش و سرمایش ساختمان ها ضرب کنیم با ارقامى باور نکردنى مواجه خواهیم شد.

بر اساس آمار ارائه شده توسط مرکز آمار ایران در خصوص اطلاعات پروانه هاى ساختمانى صادر شده توسط شهردارى هاى کشور در سال 91 ، در سراسر کشور مجوز ساخت 117512000 متر مربع ساختمان فقط در مناطق شهرى صادر شده است. اگر حدودا به ازاى هر 700 متر براى گرمایش و سرمایش، یک دستگاه GHP مورد استفاده قرار گیرد، در مجموع عدد167874تعداد دستگاه ها و به عبارت دیگر ضریب صرفه جویى اقتصادى ذکر شده در ردیف هاى قبلى را مشخص مى کند. به عنوان مثال با توجه به صرفه جویى 24کیلو وات ساعت مصرف برق دستگاه GHP نسبت به سیستم ،EHP میزان صرفه جویى کلان اقتصادى به ازاى هر یک ساعت کارکرد GHP به جاى سیستم هاى الکتریکال VRF ، مبلغ  معادل11684 میلیون ریال فقط از بابت صرفه جویى در قیمت تمام شده برق در ساختمان هاى احداث شده در سال 91 در هر ساعت به اقتصاد کشور کمک مى شده است.

     عدم مصرف آب :

مقادیر بسیار زیادى از آب شیرین، براى خنک کردن نیروگاه ها مورد استفاده قرار مى گیرد. این نیروگاه ها سالانه میلیارد ها لیتر آب شیرین را تبخیر مى کنند. بنابراین تولید انرژى الکتریکى به نوبه خود باعث مصرف فراوان آب شیرین مى شود و مى توان گفت که هرگونه دستگاه مبتنى بر نیروى برق، به طور غیر مستقیم در حال مصرف آب که گران بهاترین عنصر حیات است، مى باشد. همچنین اغلب سیستم هاى سرمایشى – گرمایشى به صورت مستقیم نیز نیازمند مصرف آب مى باشند. در شرایطى که ایران، جزء کشورهاى کم آب محسوب مى شود، گرایش به سمت بهینه سازى مصرف آب موجب مى شود که سیستم هاى بى نیاز از مصرف آب، از جمله GHP مورد توجه قرار گیرند.مقدار مصرف آب در GHP تقریبا صفر است.قیمت تمام شده آب در ایران حدود 10000 ریال به ازاى هر متر مکعب اعلام شده است. با توجه به سهم پرداختى مصرف کنندگان، از این بابت هم بار عظیمى بر اقتصاد ملى تحمیل مى شود. اگر مجموع مصرف آب سیستم هاى سرمایشى و گرمایشى را در نظر بگیریم و بتوانیم این میزان مصرف را کاهش دهیم، از این طریق نیز صرفه جویى عظیمى در هزینه هاى ملى به وجود خواهد آمد.

     سازگارى با محیط زیست :

مقدار آلودگى محیطى ناشى از مصرف گاز طبیعى، به عنوان سوخت موتور دستگاه به نسبت انرژى تولید شده در مقایسه با میزان آلودگى هاى محیطى ناشى از نیروگاه ها براى تولید همان مقدار انرژى بسیار کمتر است. در دستگاه هاى GHP از گاز فریون R410 استفاده مى شود. این گاز بر خلاف اغلب گازهاى مخرب لایه ازن و گلخانه اى، سازگار با محیط زیست مى باشد. آژانس حفاظت از محیط زیست این گاز را جایگزین فریون 22 کرده و از سال 2014 تولید سیستم هاى تهویه مطبوع را با گاز 22 ممنوع اعلام کرده است.

لینک دانلود مستقیم نرم افزار آموزشی پکیج شوفاژ دیواری "نسخه اندروید"3ورژن

لینک دانلود مستقیم  نرم افزار آموزشی آبگرمکن دیواری "نسخه اندروید"3ورژن

لینک دانلود مستقیم نرم افزار آموزشی تعمیر یخچال های خانگی "نسخه اندروید"1ورژن

لینک دانلود مستقیم نرم افزار آموزشی تعمیر لوازم خانگی "نسخه اندروید"

لینک دانلود مستقیم نرم افزار آموزشی کولرگازی اسپیلت "نسخه اندروید"


نرم افزارهای تاسیسات : کاری از علیرضا حدادی