معرفی رشته تاسیسات مکانیکی

وظایف تاسیساتی

بسته به محل کارتان که می تواند منازل، مکان های تجاری و صنعتی باشد، کار شما می تواند شامل موارد زیر باشد :

    خواندن و درک نقشه های تاسیساتی ساختمان
    طراحی، اجرا و نظارت بر لوله کشی و تاسیسات گاز خانگی و تجاری
    لوله کشی انواع آب سرد و گرم در ساختمان (اتصال انواع لوله ها، انجام لوله کشی آب، فاضلاب و نصب وسایل بهداشتی)
    راه اندازی و تعمیر سیستم های حرارت مرکزی با آب گرم (شوفاژ) و …
    راه اندازی و تعمیر دستگاه های سردکننده خانگی و تجاری
    نقشه کشی سیستم تاسیسات مکانیکی ساختمان
    راه اندازی و تعمیر تاسیسات گرمایی
    جوشکاری گاز و برق
    راه اندازی و تعمیر سردخانه ها
    راه اندازی و تعمیر تجهیزات و سیستم استخرها

◀️ مهارت و دانش مورد نیاز شغل کارشناس تأسیسات

    توانایی کار بر طبق نقشه ها و طرح های فنی موجود
    مهارت های فنی و عملی خوب
    رویکرد دقیق و منظم در کار
    توانایی جسمانی مناسب
    آگاهی از مسایل ایمنی و دستورالعمل های قانونی
    توانایی کار فردی و تیمی
    مهارت های ارتباطی مناسب

 ◀️تحصیلات لازم و نحوه ورود به شغل تاسیساتی

👈👈تاسیساتی – شما می توانید این کار را به صورت کاملا تجربی و نزد یک استاد ماهر یاد بگیرید.

برای آموزش حرفه ای در این شغل می توانید پس از گذراندن سال اول دبیرستان وارد شاخه کار و دانش (رشته های تاسیسات بهداشتی ساختمان، تاسیسات گرمایی ساختمان، تاسیسات گاز رسانی، تاسیسات حرارتی برودتی و تاسیسات تهویه مطبوع ساختمان)  یا فنی و حرفه ای (رشته تاسیسات) شوید. افراد علاقه مند نیز می توانند در این رشته ها تا مقطع کاردانی یا کارشناسی به طور ناپیوسته در دانشگاه ها ادامه تحصیل دهند. همچنین در رشته مهندسی مکانیک گرایش تاسیسات نیز می توانید تحصیل کرده و پس از آن وارد این شغل شوید. البته افرادی که در کاردانش و فنی و حرفه ای وارد می شوند، چون واحدهای عملی و کارورزی زیادی را می گذرانند، برای ورود به بازارکار آماده تر هستد و شاید سریع تر بتوانند کار پیدا کنند.

در آموزشگاه های آزاد زیرنظر سازمان فنی و حرفه ای دوره های تخصصی انواع شاخه های تاسیسات برگزار می شود. علاقه مندان می توانند در این دورها شرکت کرده و مدرک معتبر دریافت کنند.

◀️ فرصت شغلی و بازارکار تاسیساتی

به عنوان یک تاسیساتی ماهر می توانید در بخش تاسیسات شرکت ها و سازمان های مختلف، کارخانجات صنعتی، شرکت های ساختمان سازی و … مشغول به کار شوید.

اغلب متخصص تاسیسات که تجربه و سرمایه لازم را دارند، به صورت مستقل کار کرده و کسب و کار خود را دارند. البته یکی از مزیت های شغل تاسیسات این است که لزوما احتیاج به دفترکار ندارد. بسیاری از تاسیساتی ها، با داشتن یک کارت ویزیت و خط تلفن در مکان های مختلف مانند روزنامه ها تبلیغ کرده و مشتری خود را پیدا می کنند. این کار نیاز به ابزار و تجهیزات زیاد و جاگیری ندارد، بنابراین آنها می توانند ابزار خود را حتی در منزل شخصی شان نگهداری کنند.

با توجه به روند ساختمان سازی موجود و نیاز همیشگی منازل، ادارات و سایر ساختمان ها به نصب و تعمیر انواع تاسیسات فنی، بازارکار خوبی در این شغل وجود دارد و از آینده شغلی خوبی نیز برخوردار می باشد.


◀️ وضعیت استخدام این شغل در برخی کشورهای جهان

آمریکا – پیش بینی ها نشان می دهد میزان استخدام متخصصان تاسیسات بین سال های ۲۰۱۰ تا ۲۰۲۰، رشد ۲۶ درصدی خواهد داشت. در حالی که متوسط این رشد برای همه مشاغل۱۴  درصد می باشد.

استرالیا – در بازه زمانی ۵ سال گذشته میزان استخدام این شغل رشد ۱۰.۸ درصدی داشته و رشد بسیار زیادی در آینده برای آن پیش بینی شده است.
میزان درآمد متخصص تاسیسات (تاسیساتی)

سیستم تاسیسات در همه منازل ، ادارات و ساختمان ها از مهم ترین و حیاتی ترین بخش ها می باشد و همیشه به متخصصان آن نیاز است. متخصصان تاسیسات معمولا درآمدهای خوبی دارند، به خصوص اگر به صورت مستقل کار کنند. البته هرچه متخصص تاسیسات در کار خود مهارت و دقت بیشتری داشته و به خوبی و متناسب با نیاز مشتری کار را بهتر انجام دهد، رضایت مشتریان بیشتر شده و روز به روز به تعداد آنها افزوده خواهد شد و در نتیجه درآمد بیشتری نیز عاید او می شود.